“Construindo Caminhos”
group psychosocial intervention in the prison context
DOI:
https://doi.org/10.38034/nps.v32i75.692Keywords:
systems thinking, psychosocial intervention, prison systemAbstract
The provision of psychosocial interventions in groups is an important guideline for Psychology in public policies, including the prison system. Despite this, the national literature has a gap in the description of interventions of this nature. This article, an experience report, aims to present theoretical and technical aspects of the psychosocial intervention called “Construindo Caminhos”, in addition to qualitatively analyzing its feasibility. The intervention covers 10 meetings and addresses themes that promote skills that aim to prepare the participant for freedom. With a theoretical framework of Systems Thinking, it includes personal, relational and contextual aspects, based on the themes of communication, social perceptions, emotions, interpersonal relationships and conflict resolution. It can be considered that it is a viable brief intervention to be introduced in prisons as a way to promote health. Participants' acceptability and satisfaction were measured, as well as changes in narratives, social perceptions and ways of resolving conflicts.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).