Collaborative practices for group intervention with adolescents and health professionals about sexuality

Authors

  • Domitila Kawakami Gonzaga Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRPUSP), Ribeirão Preto/SP; Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRPUSP), Ribeirão Preto/SP, Brasil e Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP-USP), Ribeirão Preto/SP http://orcid.org/0000-0001-6465-1011
  • Carla Guanaes Lorenzi Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRPUSP), Ribeirão Preto/SP, Brasil e Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP-USP), Ribeirão Preto/SP http://orcid.org/0000-0001-6263-9078

DOI:

https://doi.org/10.38034/nps.v28i65.539

Keywords:

Collaborative Practices, Group processes, Adolescents, Sexuality

Abstract

The objective of this paper is to report the experience of collaborative intervention as a possibility for construction of alternative discourses about adolescents and sexualities. It is a collaborative action-research involving: steps of construction of the intervention; group organization and development; evaluation interviews. The process of meaning making was recorded by field notes, group audio and interviews, sensitized by Collaborative Practices. It involved eight teenagers, nine professionals and researchers, in both planning and development. The group itself comprised seven meetings and followed the chosen together themes: gender and sexuality; puberty; contraceptive methods; adolescent sexuality; parenting / maternity in adolescence; alcohol and other drugs; choices and repercussions. We narrate relationship as participating researchers and highlight the participation of three adolescents in the group. We highlight the collaborative action and the singularity of people, avoiding labeling, therefore the power of collaborative practices for democratic attitudes in group construction and management, favoring conversations about sexuality in adolescence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Domitila Kawakami Gonzaga, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRPUSP), Ribeirão Preto/SP; Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRPUSP), Ribeirão Preto/SP, Brasil e Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP-USP), Ribeirão Preto/SP

É psicóloga formada pela UFSCar, especialista em terapia familiar e de casal pela UNIFESP e mestra em Educação Especial pela UFSCar. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP-USP), Ribeirão Preto/SP, Brasil.

Carla Guanaes Lorenzi, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRPUSP), Ribeirão Preto/SP, Brasil e Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP-USP), Ribeirão Preto/SP

É psicóloga e terapeuta familiar. Mestre e doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP), com estágio de pesquisa na University of New Hampshire (EUA). Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP-USP), Ribeirão Preto/SP, Brasil e Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP-USP), Ribeirão Preto/SP, Brasil. Membro associado do Taos Institute.

Published

2019-12-31

How to Cite

Gonzaga, D. K., & Lorenzi, C. G. (2019). Collaborative practices for group intervention with adolescents and health professionals about sexuality. Nova Perspectiva Sistêmica, 28(65), 82–97. https://doi.org/10.38034/nps.v28i65.539

Issue

Section

Artigos