Adolescents and social networks: gender violence, sexting and cyberbullying in the movie Ferrugem
DOI:
https://doi.org/10.38034/nps.v28i65.538Keywords:
Sexting, Cyberbullying, Adolescence, Therapeutic Resources, InterventionsAbstract
In this article, we sought to present systemic reflections on the concepts of gender violence, sexting and cyberbullying portrayed in Brazilian movie ‘’Ferrugem’’, released in 2018. The film addresses a theme with strong presence in youth reality, highlighting the risks in use of social networks and the impacts of unauthorized exposure of intimate images. Five thematic sections were elaborated, based on the narrative presented, to explain concepts and to analyze the phenomena in a dialogical way: (a) the subjectivation of adolescents in a digital society; (b) the reflexes of sexism in the relations between young adults; (c) the development of identity processes articulated to family dynamic; (d) the co-responsibility of the adolescent sexual offender; e) repercussions and implications for interventions in different areas. The movie exposes complex demands and calls us to act to intervene in these contexts, revealing and making visible the practices of sexting and cyberbullying.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).