A theoretical-methodological proposal to support the facilitation of reflective groups and support for mourning
DOI:
https://doi.org/10.38034/nps.v29i68.585Keywords:
Mourning, reflexive groups, social constructionism, narrativesAbstract
This article aims to describe the theoretical foundations and methodological principles of reflective and grieving support groups (GRAL) based on group practice carried out within the scope of Psychology school service. The concepts and and procedures of the methodology of reflective groups of gender of the Noos Institute, the social constructionist perspective on mourning, group therapeutic principles and ethical care in mourning stand out as relevant. Based on these conceptual aspects, GRAL's objectives and methodological principles are presented in terms of its constitution, devices for its realization and evaluation. GRAL is a proposal to build collaborative, reflective and supportive dialogues for people in their grieving process, to engage with themselves and with others, through the construction of empathy, sociability and personal narratives about the need and right to public mourning.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).