Reflecting Processes in the classroom: broadening perspectives and encouraging better relationships
Keywords:
Reflecting processes, School, Education, Relationship between teacher and student, Collaborative-dialogic practicesAbstract
In this article, I will focus on a Tom Andersen’s contribution in my work including the reflecting processes in a school context, presenting a research-action conducted in a private school in Sao Paulo with teachers, students and their parents. I started this journey based on the demand of a school which was interested in providing the possibilities to broaden perception and characterization that the teachers had about their students – on which many times were marked by negative and depreciative denotations. The perspective of the social construction, the collaborative philosophy and the purpose of the reflecting processes were the base of this study with an objective to create a space for dialogic conversations that would enable the improvement of relationships between teachers-students and students-students. The application of this model in the classroom was proved to be viable and useful to create a friendly context to generate questions and possibilities, giving visibility to aspects of the participants’ life that weren’t noticed by them before going through this experience.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).