Parental Alienation
a different field of responsibility for psychologists
DOI:
https://doi.org/10.38034/nps.v32i75.695Keywords:
psychology, parental alienation, juridical psychologyAbstract
The present study aimed to elucidate, through an integrative review of the scientific literature, the ways in which Psychology professionals have understood and acted in situations of Parental Alienation in the national context. The literature review was conducted with the objective of answering the guiding question formulated from the PICO strategy (P: population/patients; I: intervention; C: comparison/control; O: outcome): how have Psychology professionals understood and acted in situations of Parental Alienation in the national context? The bibliographic search was carried out in three databases of scientific productions: Electronic Journals in Psychology (PePSIC); Scientific Electronic Library Online (SciELO); Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (LILACS). And the results allowed us to describe the role of psychologists in the judicial contexts of Parental Alienation, elucidating their potential, contributions and limitations. Noting a specific performance, which combines elements of clinical and legal psychology, establishing a differentiated field of responsibilities of the psychologist.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).