The therapist as a knowledge producer: social constructionist´s contributions
DOI:
https://doi.org/10.38034/nps.v30i69.617Keywords:
social constructionism, science, clinical workAbstract
In Brazil, the communication of the daily knowledge produced by therapists has been neglected, keeping them in the position of a simple knowledge consumer and leaving to a second plan the creative and reflexive feature of his/her practice. Aiming to stimulate therapists to assume their responsibility on sharing knowledge produced in their clinical practice, this essay aims to reflect on the construction of scientific knowledge based on a social constructionist approach. Initially, the contributions of this perspective to the practices of knowledge production are analyzed, explaining its definition of science, of the research objective, of the methods of data collection and analysis. Based on these contributions, the process of writing a clinical case is reviewed, from the selection of the case, through the presentation of its development, to ethical care. We hope that these reflections will allow the production of new intelligibilities about the therapeutic practice based on the speeches and views of the therapists and their clients.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).