Positioning theory and family therapy: creating new discursive positions in the mother-child relationship
DOI:
https://doi.org/10.38034/nps.v28i65.535Keywords:
Family Therapy, Positioning Theory, Social Constructionism, Relational Self, Discursive PracticesAbstract
Following the Social Construction premise that the individual is constituted in relationships through language and starting from a family therapy context, the purpose of this article is to give visibility to the process of constructing more useful discursive positions for the relation of a mother and a child, from the focus on the communication process and the use of a metaphor. Theoretically, we rely on the understanding of the relational self. Methodologically, we use positioning theory as a resource to give visibility to the discursive process in family therapy, in which a mother and child negotiate alternative positions for their relationship. We conclude by the usefulness of using the theory of positioning in clinical practice, because it allows to put into practice the expansion of the notion of identity, replacing the focus on oneness with the possibility of multiple descriptions of self.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).